آنزیم انسانی و  کاهش وزن

به گزارش محققین ژاپنی یک آنزیم خاص انسانی، سبب کاهش وزن، بهبود متابولیسم و بهبود عملکرد انسولین در موشها می گردد. هورمون انسولین در غده ی پانکراس ساخته می شود و حرکت قند را از جریان خون به سلولها ممکن می نماید، همچنین در رشد و ترمیم نقش دارد. به همین دلیل در بیماران دیابتی که انسولین تولید نمی شود یا انسولین به خوبی استفاده نمی شود، ضعف شدیدی مشاهده می گردد.

گرچه تأثیرات مثبت آنزیم IKKbeta ثابت شده است اما سبب بروز التهاب وسیعی در بدن می شود.

در تحقیقات اخیر نشانه های جدیدی در مورد چگونگی ارتباط چاقی، مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 آشکار گردید. نتایج این تحقیقات در مجله ی Endocrinology به چاپ رسید.

التهاب فرآیندی است که در آن گلبول های سفید بدن و مواد شیمیایی، ما را در مقابل عفونت ها و اجسام خارجی نظیر باکتریها و ویروس ها محافظت می کند. فعالیت مولکول IKKbeta تأثیرات شدیدی بر متابولیسم چربیها دارد.

چاقی و التهاب هر دو با مقاومت به انسولین آغاز می شوند. به گفته ی پرفسور Haiyan xu : هر چه وزن بدن کمتر باشد، حساسیت به انسولین بهتر است.

در این تحقیقات دانشمندان بوسیله ی موشهای مهندسی شده ترتیب وقایع را تغییر دادند. آنها قبل از ایجاد چاقی از طریق  آنزیم IKKbeta در بافت چربی موشها ، التهاب ایجاد نمودند.

نتایج نشان می دهد که IKKbeta تأثیرات مثبتی  بر متابولیسم این موشها نسبت به موشهای طبیعی که بروش مشابهی تغذیه می شدند ، دارد.

در هر دو جنس نر و ماده ی موشهای مهندسی شده ، افزایش وزن بسیار آهسته تر از موشهای طبیعی اتفاق می افتد. در این آزمایش تمام موشها در شروع کار دارای وزن مشابهی بودند. بعد از 22 هفته تغذیه ی هر دو گروه با مواد غذایی پرچرب ، موشهای نری که دستکاری ژنتیکی شده اند(38 گرم) کمتر از موشهای نر طبیعی (45 گرم) اضافه وزن داشتند.

منبع: www. thejapannews.net